Bolesław: muzyczny pejzaż Ave Maria
Tradycją Zagłębiowskiego Międzynarodowego Festiwalu Organowego jest koncert w parafii Macierzyństwa NMP i św. Michała Archanioła w Bolesławiu, w dniu uroczystości odpustowej. Tym razem organizatorzy postanowili ukazać obraz Matki Bożej, zapisany w najpiękniejszych dziełach muzycznej literatury. Do tego przedsięwzięcia zostali zaproszeni utalentowani artyści: Karolina Wieczorek – sopran koloraturowy, Adrian Janus – baryton oraz Robert Kromolan – organy.
Niezliczone kompozycje modlitwy Ave Maria stanowiły nie lada wyzwanie dla festiwalowych artystów, którzy wybrali dla bolesławskiej publiczności melodie najbliższe ich sercom. Wspaniała śpiewaczka operowa - Karolina Wieczorek- prócz popularnych Ave Maria autorstwa J. S. Bacha - Ch.Gounoda, G. Cacciniego/W. Wawiłowa, zaprezentowała piękną modlitwę Desdemony z IV aktu opery Otello G. Verdiego. Zaskakująco zaprezentował się Adrian Janus, który ciekawym, ciepłym głosem wypełnił całą świątynię, urzekając publiczność pieśnią O Panie mój J. Elsnera oraz ariami Pieta Signore A. Stradelli / L. Niedermeyera, czy Es ist genug z oratorium Eliasz F. Mendelssohna – Bartholdy’ego.
Jak wspomniał Ks. Sylwester Kulka – miejscowy proboszcz – wstawiennictwo św. Archaniołów z pewnością uskrzydli zaprezentowaną muzykę. Nie inaczej stało się, gdy śpiewający artyści połączyli swoje głosy w duet, wykonując Ave Verum K. Jenkinsa oraz Ave Maria G. Donicettiego.
Całość koncertu wypełniło wdzięczne brzmienie organów. Za kontuarem instrumentu firmy Rieger zasiadł Robert Kromolan, który również uczcił Matkę Bożą Modlitwą ze Suity „Gotyckiej” L. Boellmanna. Koncert cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno wśród melomanów obecnych w świątyni, jak i śledzących festiwalowe koncerty w przestrzeni wirtualnej. To dobry znak, który pokazuje potrzebę upowszechniania muzycznych dzieł, a zwłaszcza tych, które pochodzą z Bożego natchnienia.
Michał Fiuk
rzecznik festiwalu